Vrei să te ajutăm să îți spui povestea?
Completează forularul și vei primi în cel mai scurt timp o ofertă de servicii de marketing.
Sunt câteva perspective asupra stabilirii prețului pe care mereu le-am considerat depășite, mă voi rezuma să le critic pe 3 dintre cele mai populare:
Îți oferă un buget clar pe care îl poți folosi pentru a stabili o listă de priorități de marketing și îți limitează cheltuielile de marketing în așa fel încât să îți permiți să dedici capitalul disponibil și în alte sfere pentru funcționarea sau dezvoltarea afacerii.
În primul rând, stabilirea unui procent corect este foarte dificilă. O companie care vinde bunuri sau servicii pe o piață foarte competitivă cu bariere de intrare scăzute (de exemplu, trainerii sportivi personali) cu siguranță are nevoie să își dedice un procent mai mare din buget decât o companie care funcționează pe o piață cu puțini competitori sau cu competiție puternic restrânsă prin lege (de exemplu, notarii) Dacă e să ne uităm la companii mari listate la bursă, ale căror cheltuieli sunt publice, vedem că branduri precum Salesforce investeau în 2017 46% din venituri în servicii de marketing și vânzări în timp ce branduri precum Apple investeau doar 6%. Aceste cifre nu ne spun nimic.
Poate (mai mult ca sigur) Apple a investit mai mult în trecut și acum se bucură de această investiție. Poate Salesforce, activând în domeniul softurilor, are nevoie de investiții mai agresive de marketing decât Apple care produce produse IT. Sunt mulți de poate care pot fi explorați. În al doilea rând, perspectiva procentuală etautologică: dacă investești strict procentual riști să plafonezi compania doar la stadiul de dezvoltare în care este în prezent. Procentul, prin excelență, este o operațiune matematică relativă, în acest caz relativă mereu la cum ți-a mers în trecut.
Procentul nu rezolvă problema noastră a prețului, doar schimbă natura cifrelor pe care le dezbatem, în loc să discutăm în sume absolute ajungem să relativizăm la nivelul la care suntem.
Permite evaluarea mai clară a dimensiunii și dificultății unei sarcini de marketing. Nu doar că înțelegem mai clar care este efortul implicat în derularea sarcinii dar putem și furnizorul în poziția de a justifica punctual ce va presta și cât va dura efectuarea fiecărei etape din prestarea serviciului. Mai mult, prin analiza costului per oră al furnizorului, stabilim mai ușor dacă evaluăm expertiza persoanei respective la prețul la care se evaluează și ei.
În primul rând, din nou, nu rezolvă întrebarea ci doar mută discuția asupra altui indicator: în loc să evaluăm prețul serviciului sau procentul acestui preț din bugetul nostru acum trebuie să stăm să evaluăm și cât ar trebui să coste o oră din viața altei persoane. Mai mult, evaluăm în baza a ce? Cu siguranță considerăm că o persoană mai experimentată ar trebui să coste mai mult decât un începător, că o persoană care a beneficiat de formare, în special formare acreditată de o instituție de încredere, ar trebui să coste mai mult decât o persoană necalificată și că un om cu un istoric dovedit de performanță ar trebui să coste mai mult decât un om care nu își poate dovedi talentul. Bun, mai mult cu cât? Cu 10 lei? Cu 100 de lei? De 2, 3, 5 ori mai mult? Mai important: de ce? În funcție de serviciul de care avem nevoie și de complexitatea acestuia s-ar putea să nici nu se justifice ca acesta să fie prestat de cel mai competent om posibil. Dacă montez un gard la o cabană montană strict cât să nu mai intre animale pe pajiște cu siguranță nu se justifică să plătesc un sculptor care să sculpteze în lemn fața fiecărui personaj din Harry Potter reprodusă la perfecție din momentul lansării primului film. Degeaba a absolvit Royal College of Arts din UK și degeaba are la CV faptul că a restaurat 20 de opere de la Louvre, eu am nevoie doar de un gard să țină oile departe de pășune.
În al doilea rând, v-ați gândit vreodată ce fel de stimulent creați în momentul în care plătiți pe oră? Sunt sigur că orice profesionist care se respectă are un mod transparent de a contoriza câte ore a dedicat pentru un client, dar de ce ați vrea asta? Mai mult, dacă profesionistul reușește să muncească foarte performant și să termine treaba mai repede decât s-a așteptat inițial, asta înseamnă că ar trebui plătit mai puțin? Chiar din contră, viteza cu care cineva vă prestează un serviciu, atât timp cât standardele de calitate se mențin, ar fi mai degrabă un motiv de bonus decât de reducere de preț.
Este perfectă, suporți 0% din riscul afacerii, pe partea de servicii de marketing, în timp ce altul muncește și suportă riscul în munca prestată.
Este la fel de perfectă precum un plan de pensie bazat pe achiziția de bilete la loterie.
În primul rând, o astfel de colaborare poate exista, punctual, între oameni care se cunosc bine, au un istoric care să le justifice încrederea reciprocă și care contribuie fiecare la afacere, nu între oameni care lasă anunțuri pe Facebook. Eșecul în a vinde poate fi cauzat de activități multiple, și de cauze care nu țin de marketing (calitatea bunurilor/serviciilor, calitatea distribuției, politețea în abordarea clienților, calitatea angajaților, etc). Mai mult, oricine prestează servicii de marketing este antreprenor și, la fel ca tine, suportă deja riscurile propriei sale activități de antreprenoriat. Ar fi culmea ca oricine prestează servicii de marketing să suporte riscul fiecărui client cu care lucrează și să fie plătit doar în vânzări viitoare care se pot sau nu se pot materializa. Și reciproca este la fel de adevărată, în sensul că succesul vânzărilor poate fi cauzat de alți factori decât factorii de marketing, motiv pentru care nu se justifică ca orice marketer să aibă parte de procent dintr-o afacere.
În al doilea rând, chiar dacă există scenarii în care un marketer poate fi mai bine stimulat de o colaborare mixtă, care include un bonus bazat pe rezultate, din anunțurile văzute de mine o mare parte din antreprenori postează anunțuri cu privire la sarcini care nu au nici o treabă cu rezultatele ulterioare. Dezvoltarea unui website sau a unei aplicații nu poate fi realizată pe bază de comision. Un website va vinde strict atât cât este promovat și o aplicație va fi utilizată strict atât cât află oameni de ea. E ca și cum ai cere cuiva să îți dea gratuit un spațiu comercial în care să vinzi, să îl particularizeze prin muncă 100% nevoilor tale cu promisiunea că dacă, doar dacă ai succes, vei plăti munca respectivă.
Totuși, cum au ajuns să se formeze aceste perspective, dacă prezintă așa multe dezavantaje. Eu unul refuz să cred că e doar lipsa de informare a antreprenorilor. Mie mi se pare că o parte din vină pentru dezvoltarea acestor perspective o purtăm și noi, marketerii. Avem câteva probleme specifice în industrie care alimentează aceste perspective:
Lipsă de asumare, promisiuni false și lipsă de transparență: acestea sunt probleme destul de mari, atât de mari încât unii clienți se văd împinși către soluții extreme atunci când se discută prețul și metoda de plată.
Bun. Cum am putea atunci să oferim și să solicităm prețuri mai corecte, dacă aceste modele nu sunt neapărat potrivite? Eșecul acestor modele este dat tocmai de încercarea de a construi o formulă perfectă, aspect care este imposibil de transpus într-o industrie atât de complexă precum cea a marketingului.
Practic, pentru antreprenori nu există contract propriu zis de ”servicii de marketing”. Există contracte de consultanță, există contracte de creare de conținut, există contracte de implementare de campanii și multe multe alte servicii diverse.
Totuși, consider că sunt câțiva factori care ar putea clarifica ”prețul corect”, general aplicabili serviciilor de marketing.
Acești factori pot construi o scală improvizată care să ne ajute să determinăm mai corect prețul, în modul următor (care se și poate abrevia, în mod tematic, S.C.U.M.P. – Standardizare, Complexitate, Urgență, Metrici și Personalizare):
După cum puteți vedea, prețul chiar poate fi dezbătut pe o scală mai complexă. Avem aici 5 factori, fiecare putând fi evaluat de la 1 la 20 urmărind punctajul pe baza a 5 afirmații de valoare. La fel de bine putem numi acest aranjament o matrice 5×5, însemnând că ne oferă 25 de puncte distincte care pot afecta prețul unui serviciu de marketing.
Nu susțin că această scală este perfectă sau că prețurile indicate de mine sunt absolut corecte. Întocmai, frumusețea acestui instrument e dată din posibilitatea de a avea un dialog, o negociere mai specifică asupra prețului. De prea multe ori prețul e tratat ca un simplu număr care poate fi împins în sus de furnizor și în jos de client. Orice împingere a prețului într-o direcție sau alta ar trebui justificată și negociată în baza a ceva și cu siguranță acești 5 factori ne permit să negociem aspectele pe care le prioritizăm cu privire la aproape orice serviciu de marketing.
Mărincean Leonardo
Marketer cu mai bine de 10 ani de experiență în domeniu, doctorand al Facultății de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor și psiholog.